L’economia del futur gràcies a l’urbanisme social

Ahir a la tarda, mentre assistia a la a la presentació del llibre de Ramon Roger, “La Plaça d’Europa i la transformació de la Granvia a L’Hospitalet del Llobregat” vaig pensar que era bon moment per fer unes reflexions al meu blog.

Jo sóc de les que pensen que amb l’urbanisme es pot fer una bona política social, és una eina que et permet dissenyar una ciutat i impulsar actuacions amb repercussions positives i, al mateix temps, oferir més i millors oportunitats de desenvolupament a les persones. Pots fer un urbanisme com el que hi havia a mitjans del segle passat sense control ni previsió de les necessitats del territori i sense dotar de serveis ciutadans, o bé planificar una ciutat amb criteri i previsió de futur, adequant espais verds, biblioteques, centres de salut, escoles, guarderies o llocs per generar activitat econòmica. Aquest segon cas és el de l’urbanisme que cal que fomentem a les nostres ciutats, és el que estem fent a L’Hospitalet.

Sé que el projecte de la plaça d’Europa va aixecar molta controvèrsia en el seu moment, però el temps ens ha donat la raó i avui ningú pot discutir que va ser un encert. Un encert que ara, quan més cal, permet a L’Hospitalet ser un dels pols d’atracció econòmica i d’ocupació més important del país. Actualment hi ha més del 70% de l’oferta de superfície destinada a activitats econòmiques compromesa i més del 60% ja està ocupada.

En una situació de crisi econòmica com l’actual, aquestes dades confirmen que el projecte ha estat un èxit, però a més cal tenir en compte altres dades com que l’impacte del Districte Econòmic ha estat de 1.800 milions d’euros sobre la producció i generarà més de 22.000 llocs de treball. També que en impostos aportarà 1,5 milions d’euros que serviran per millorar el benestar de tots els ciutadans de la ciutat. El Districte Econòmic és una font molt valuosa de distribució de riquesa.

El Districte Econòmic és un d’aquests projectes pensats per generar oportunitats i millorar la qualitat de vida dels ciutadans. De L’Hospitalet, però per la dimensió que té, també en el conjunt de l’àrea metropolitana i de Catalunya. L’Hospitalet ara som una part important de les noves centralitats que es generen a l’entorn de Barcelona.

La transformació de la Granvia responia a un canvi de model econòmic. Va molt més enllà d’una simple transformació urbana, de l’eliminació d’una autopista i ferrovellers per sumar aquest espai definitivament a la ciutat, amb un nou espai que integra l’ús i serveis ciutadans amb els econòmics. L’eix de la Granvia, amb el Districte Econòmic, els pavellons de la Fira de Barcelona i el BiopoL’H representa el canvi de model productiu que volem per a la nostra economia: la de la ciutat, la de Catalunya i la d’Espanya.

Volem una economia amb alt valor afegit, rica en innovació, competitiva i on les persones puguin aportar molt més que mà d’obra. Una nova economia que va començar a caminar fa 15 anys i que encara té molt camí per recórrer, però estic convençuda que ho aconseguirem.

 

L’economia del futur gràcies a l’urbanisme social was last modified: setembre 8th, 2011 by Núria Marín

One thought on “L’economia del futur gràcies a l’urbanisme social”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>