La millora de rodalies a L’Hospitalet impulsarà la competivitat econòmica metropolitana

Us deixo la intervenció que he fet aquest matí (21/09/2012)  al Cercle d’Infraestructures presentant a l’empresariat català les conclusions de l’estudi “La inversió en la xarxa de ferrocarril de rodalies pel desenvolupament de la regió Metropolitana de Barcelona. Impactes socioeconòmics de la construcció d’un nou túnel ferroviari a L’Hospitalet”.

El soterrament de les vies de rodalies sens dubte és important per L’Hospitalet perquè cohesionarà la ciutat, però també es un projecte de país que millorarà l’eficiència de la mobilitat ferroviària en l’entorn metropolità i impulsarà l’economia i la competitivitat de Catalunya.

——————————————-

Vull agrair al Cercle d’infraestructures, i especialment al Joan Torres i al Pere Macias, la possibilitat de poder presentar-vos les conclusions de l’Estudi que ha realitzat l’Institut Cerdà sobre com “La millora de rodalies a L’Hospitalet impulsarà la competitivitat econòmica metropolitana”.

Aquest és un projecte que a L’Hospitalet genera unanimitat. Una unanimitat estranya en aquests moments. Aquesta setmana un diari nacional titulava la notícia sobre l’estudi explicitant la sorpresa per la unanimitat política i social que el projecte genera.

Política de tots els grups presents al consistori. Social a través de la Plataforma ciutadana L’Hospitalet Sense Vies, que aglutina tot el món econòmic, social i veïnal de L’Hospitalet.

Sé, i L’Hospitalet també ho sap, que aquest és un projecte que no reeixirà sense complicitats: polítiques, econòmiques i socials. Per això agraeixo molt l’oportunitat que avui em dóna el Cercle per presentar aquest projecte de ciutat i de país al teixit empresarial. Vinc a buscar la vostra complicitat i la vostra implicació.

Preparant aquesta conferència m’he aturat mirant la vostra pàgina web, en ella afirmeu “La Fundació Cercle d’Infraestructures és conseqüència de la voluntat d’una sèrie d’Entitats i Empreses, de sensibilitzar la societat sobre la importància de les infraestructures com un fet econòmic però també com a element de progrés, de vertebració del territori i de sostenibilitat, l’objectiu final del qual és la millora de la qualitat de vida dels ciutadans”.

I justament avui vinc a parlar-vos d’un projecte que reuneix les característiques per ser tot això. Perquè més enllà de l’impacte local que tingui a L’Hospitalet, una obra com el soterrament de les vies i la construcció de l’intercanviador de La Torrassa tindrà una repercussió directa sobre l’economia i la qualitat de vida dels ciutadans de l’entorn metropolità i de Catalunya. És un projecte cabdal de país.

A l’estiu del 2010, Miquel Valls, el president de la Cambra de Comerç de Barcelona, deia que considerava  ‘greu’ i ‘preocupant’ la decisió del Ministeri de Foment d’endarrerir l’arribada de Rodalies a la T1 de l’Aeroport del Prat. Aquest estiu la Cambra de Comerç de Barcelona tornava a alertar que les mancances i endarreriments en les inversions en Rodalies condicionen la qualitat i l’eficiència de la mobilitat i la competitivitat en l’entorn metropolità.

En els últims 10 anys, tant Catalunya com l’Àrea Metropolità van experimentar un fort creixement de la població (Catalunya fins als 7,5 milions d’habitants i la regió metropolitana va sobrepassar els 5 milions). Un increment afavorit pel fort creixement econòmic fins a l’any 2008. De fet, el PIB nominal de Catalunya va augmentar entre el període 1995-2010 un 130 %. Un percentatge superior al creixement del PIB d’Espanya i del conjunt de la UE.

El creixement va portar a un increment fort de la mobilitat, ara està estabilitzada per la crisi però en el moment que l’economia torni a créixer tornarà a incrementar i els estudis ens diuen que si no invertim podem fer entrar la xarxa en col·lapse. Cosa que, tal com va dir el President Valls, em sembla “greu” i “preocupant”.

És evident que vivim en un període de crisi profunda i sense precedents. S’ha afirmat que sense Catalunya, Espanya no pot sortir de la crisi. També podem afirmar que sense el lideratge econòmic de la Regió Metropolitana de Barcelona i la seva capacitat exportadora, l’economia de Catalunya no sortirà de la crisi.

En aquests moments de dificultats s’han de prioritzar les inversions. Els recursos són escassos i han d’estar orientats a que les ciutats, les empreses i el País siguin més eficients i més competitius.

Hem de prioritzar en inversions que generin ocupació a curt i llarg termini, que impulsin una economia amb valor afegit i facin els territoris més eficients.

Estic parlant d’infraestructures útils i necessàries per a l’impuls de l’economia i, alhora, per a la ciutadania.

Una de les inversions cabdals per a Catalunya és el Pla de Rodalies de Barcelona. Com sabeu, preveu una inversió de 4.000 milions d’euros, a càrrec del Ministeri de Foment. Aquest Pla, aprovat per corregir el greu dèficit històric d’inversions a la xarxa, només ha estat executat en un 7%.

La millora de Rodalies i de la mobilitat en transport públic és fonamental per al desenvolupament econòmic de l’entorn metropolità i és una necessitat ciutadana.

Una de les primeres obres que cal realitzar per poder desenvolupar-lo és la del túnel de L’Hospitalet. Perquè qualsevol altra actuació que es realitzi a la xarxa no serà efectiva sense aquesta infraestructura.

El túnel de la línia R2 a L’Hospitalet és una actuació acordada, pactada i conveniada  des de fa anys per les tres administracions implicades: l’Ajuntament, la Generalitat i el Govern d’Espanya. No és un tema de partits ni de confrontació política. És un acord institucional que va més enllà de Ministres, Consellers o Alcaldes concrets. Tots els estudis estan fets. Només queda licitar-la i executar-la.

Són moments d’austeritat, sóc plenament conscient. Però l’austeritat no pot llastrar l’economia d’un país. Cal invertir estratègicament per promoure economia i aquesta obra és més que necessària pel nostre futur:  el de L’Hospitalet, el de la regió metropolitana de Barcelona i el de Catalunya.

Projectes com aquest contribueixen de forma decidida a fer país, perquè són sinònim de creixement, de competitivitat territorial, d’oportunitats econòmiques i socials.

Els dos túnels actuals de Barcelona es troben al límit de la seva capacitat i aquesta obra a L’Hospitalet permetria descongestionar-los, ja que seria possible reconfigurar la xarxa de manera que es poguessin establir les circulacions directes en sentit costa-costa (Vilanova-Mataró) i interior-interior (Vilafranca-Granollers). Unes comunicacions que avui dia són impossibles. Això significaria un gran guany en eficiència i en eficàcia del sistema de Rodalies.

A més, l’obra ajudaria a ampliar la capacitat de la línia de l’Aeroport. Segur que tots coincidim en que no podem tenir un aeroport sense connexió ferroviària. Si volem que l’aeroport de Barcelona esdevingui el hub del Sud d’Europa ha de tenir connexió ferroviària. I sense el túnel de L’Hospitalet la connexió no serà útil. Tan sols podrà passar un tren cada 30 minuts.

Només la construcció del túnel suposarà una gran millora en l’eficiència en la xarxa de Rodalies. Però, a més, l’Estació Central de la Torrassa, un dels 5 principals intercanviadors de la regió metropolitana, oferirà millores en mobilitat. I ho farà gràcies a aquest intercanviador que unirà les línies 1 i 9 del metro amb les línies de costa i interior de Rodalies.

A més de les millores que us explicava per a l’aeroport, per a la mobilitat o per a la competitivitat no podem oblidar que fer el túnel de L’Hospitalet és generar llocs de treball. No només els immediats de construcció de túnel. També els de futur.

Els projectes urbanístics associats a la integració urbana de L’Hospitalet de la línia de Vilafranca de Rodalies alliberaran terrenys de la trama urbana de la nostra ciutat. L’estudi que us presentarà ara el Juan Ortiz calcula que la ciutat guanyarà més de 570.000m2 de sostre per a activitats econòmiques. Activitats que s’orientaran a sectors econòmics prioritaris com la biomedicina, les ciències de la salut o l’economia verda.

Aquestes activitats podran arribar a generar una producció anual directa propera als 3.400 milions d’euros, dels quals 1.900 milions d’euros en termes de Valor Afegit Brut, i uns 22.200 ocupats directes.

Considerant els efectes econòmics globals, les activitats aquí localitzades podrien contribuir en un 1,4% en el PIB de Catalunya.

Penseu que a L’Hospitalet ja tenim experiència en generar oportunitats a partir de la transformació urbana. Coneixeu el districte Econòmic de L’Hospitalet i la plaça Europa. Celestino Corbacho i tot el seu equip vam passar moltes hores pensant i negociant.

A la ciutat tenim un espai estratègic des del punt de vista de la ubicació:  entre el port i l’aeroport i al costat de Barcelona. I no vam desaprofitar aquesta oportunitat.

Uns espais marginals amb ferralleries i autopistes es van integrar a la trama urbana. Van aparèixer hotels, edificis d’oficines, habitatges i la Fira. Ara, és un dels pols d’atracció econòmica més importants de Catalunya.

Malgrat la crisi econòmica, mes rere mes, grans empreses, moltes d’elles punteres en Recerca, Desenvolupament i Innovació, s’instal·len a L’Hospitalet. El 65% del sostre disponible en aquests moments ja està ocupat. Les empreses ubicades en el Districte Econòmic l’any passat van facturar més de 284.000 milions d’euros.

Grups empresarials tant importants com Gallina Blanca, KPGM, Chiesi, Acciona, Cofely, MRW, Puig, Werfen, IKEA… han apostat per L’Hospitalet.

El Districte Econòmic és un projecte pensat per generar oportunitats, impulsar l’economia i millorar la qualitat de vida dels ciutadans. L’atur seria pitjor a L’Hospitalet i el seu entorn sense els llocs de treball generats al Districte Econòmic.

El túnel de L’Hospitalet permetrà continuar desenvolupant la segona fase de transformació de la Granvia.  El projecte BiopoLH podrà ser una realitat en tota la seva plenitud.  Al voltant dels complexos sanitaris i universitaris de Bellvitge tindrem un nou pol de desenvolupament econòmic. És el canvi de model productiu que volem per a la nostra economia: la de la ciutat, la de Catalunya i la d’Espanya.

En moments de dificultats és una greu errada deixar de banda la inversió en infraestructures.

No ens ho podem permetre com a país.

El que cal és prioritzar. El que cal és fer una inversió racional i acurada.

Cal invertir, ara més que mai, en projectes ESTRATÈGICS, projectes que generin RETORN, que generin ACTIVITAT ECONÒMICA, que siguin atractius per a les empreses i que generin ocupació, PROJECTES que ens permetin ser més competitius. Sens dubte la millora de tota la xarxa de Rodalies és una obra que no es pot menysprear.

No podem endarrerir projectes fonamentals per al futur del país. Els demano la seva complicitat.

El Joan Ortiz, responsable d’Infraestructures de la Fundació Cerdà us explicarà abastament les conclusions de l’estudi.

***

Us deixo un enllaç amb un resum executiu de l’estudi elaborat per l’Institut Cerdà

***

 

 

La millora de rodalies a L’Hospitalet impulsarà la competivitat econòmica metropolitana was last modified: setembre 21st, 2012 by Núria Marín

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>