És l’hora de posar la mobilitat a l’agenda política

 

                                                                                             Article publicat a El Periodico 

el-periodico_0_42

Ara fa unes setmanes feia la meva conferència anual en el vestíbul de l’estació Fira de la nova línia 9 del metro, un espai que vaig triar de forma premeditada, ja que la mobilitat i les infraestructures del transport han estat una reivindicació constant en el meu dia a dia des que sóc alcaldessa.

 

La posada en servei d’aquest tram de la línia 9 és un pas més que consolida L’Hospitalet com a punt estratègic de l’economia de l’àrea metropolitana i de Catalunya. En poc temps, la plaça d’Europa i, per extensió, tot el Districte Econòmic Granvia L’H, s’ha convertit en referent, amb una intensa activitat econòmica, social, comercial, urbana i de serveis. La presència de Fira de Barcelona, amb esdeveniments com el Mobile World Congress (MWC) o Alimentària, i la contínua arribada de noves empreses a la plaça d’Europa, contribueixen a l’impuls econòmic de la ciutat, que ara es veurà reforçat amb l’arribada del metro.

 

Però, per arribar aquí, hem hagut de sumar moltes voluntats. Les voluntats d’ajuntaments, institucions, empresaris i usuaris del transport públic. Una suma que parteix del convenciment que el metro és una infraestructura cabdal per a la mobilitat i la vertebració de l’àrea metropolitana: trasllada de forma eficaç i eficient les persones, contribueix decisivament al desenvolupament econòmic i és fonamental per reduir la contaminació atmosfèrica i millorar l’aire de les nostres ciutats.

 

Malgrat que L’Hospitalet sempre ha estat ben comunicada amb transport públic, l’entrada en escena de la línia 9 suposa un gran salt, doncs comunica per fi el nord i el sud de la ciutat; augmenta les connexions amb la resta de la xarxa; amb l’aeroport, i millora els accessos a la Fira. Seran cinc noves estacions de metro a la ciutat, i amb les de les línies 1 i 5 en sumen ja 17. La xarxa, però, s’ha de seguir ampliant. En aquest sentit, celebro l’anunci del conseller Josep Rull de tirar endavant ja el ramal de la Zona Franca, compromís que han assumit també el president de la Generalitat i l’alcaldessa de Barcelona.

 

La línia 9 és una infraestructura cabdal per a L’Hospitalet, sí, però també per al conjunt de l’àrea metropolitana i el seu desenvolupament econòmic. És el que ens uneix a les ciutats per competir de forma conjunta en el món. Ara tenim la línia 9, però no hem d’oblidar que ens manquen altres tant o més importants, com el túnel urbà, que ha de permetre el soterrament de les vies de Rodalies al seu pas per L’Hospitalet i el nou intercanviador a la Torrassa. Totes dues permetran redimensionar el conjunt de la xarxa ferroviària amb la finalitat d’incrementar freqüències i esdevenir el metro regional que el país necessita.

 

És aquesta una actuació ja convinguda i acordada fa anys per totes les administracions implicades i només pendent de la decisió política del Govern central de dotar-la econòmicament. En moments de dificultats econòmiques és un greu error que la inversió en infraestructures quedi en un segon terme de l’agenda política. Cal que, entre tots, sumem forces i prioritzem, a partir de criteris de rendibilitat econòmica però també social, i tornem a posar la mobilitat al lloc que li correspon. Només així avançarem cap a un sistema socialment inclusiu, territorialment cohesionat i econòmicament i ambientalment sostenible.

És l’hora de posar la mobilitat a l’agenda política was last modified: febrer 11th, 2016 by Núria Marín

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>